Infoteket om funktionshinder

Motiverande samtal vid autism och adhd
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Pedagogik och bemötande
Författare
Titel och upphov
  • Motiverande samtal vid autism och adhd
Utgivning, distribution etc.
  • Natur & kultur, Stockholm : 2015
Fysisk beskrivning
  • 207 s. : ill. ;
Beskrivning
  • Personer med autism och adhd har ett annorlunda sätt att uppmärksamma och bearbeta information. Det är därför viktigt att vi som i vår yrkesroll möter dessa personer kan göra samtalen begripliga och relevanta. Vi behöver fånga upp personens styrkor, navigera runt svårigheter och fungera som sammanhangsförklarare. Här beskrivs två metoder som tillsammans ger goda förutsättningar för meningsfulla möten: Motiverande samtal (MI) betonar klientens rätt till självbestämmande och väcker samtidigt lust till förändring. Tydliggörande pedagogik gör det som sker omkring oss begripligt och hanterbart. Med många exempel och dialoger får du här vägledning i hur dessa samtalsverktyg kan användas och vävas ihop. Författarna beskriver också funktionsskillnader vid autism och adhd, samt vilka anpassningar du behöver göra i samtalen. Denna handfasta samtalsguide är skriven för bland andra socionomer, skötare, personliga ombud, behandlingsassistenter, boendestödjare, handläggare, lärare, psykologer och läkare. De metoder som beskrivs kan med fördel användas vid rådgivning, stöd i vardagen, i skolan, utredningar och behandling.
Ämnesord
Personnamn
ISBN
  • 9789127141711
*00008140cam a2202113 a 4500
*0012523
*00520160404131719.0
*008150123s2015    sw ||||e|    |||| u|swe|d
*020  $a9789127141711
*035  $a(BOKR)9789127141711
*035  $a(SE-LIBR)17420878$x17420878
*084  $aVlad$2kssb/8
*084  $aVlbdö$2kssb/8
*1001 $aOrtiz, Liria,$d1959-$0361578$4aut
*24510$aMotiverande samtal vid autism och adhd /$cLiria Ortiz & Anna Sjölund ; [illustrationer: Airi Iliste]
*260  $aStockholm :$bNatur & kultur,$c2015
*300  $a207 s. :$bill. ;
*500  $aPersoner med autism och adhd har ett annorlunda sätt att uppmärksamma och bearbeta information. Det är därför viktigt att vi som i vår yrkesroll möter dessa personer kan göra samtalen begripliga och relevanta. Vi behöver fånga upp personens styrkor, navigera runt svårigheter och fungera som sammanhangsförklarare.

Här beskrivs två metoder som tillsammans ger goda förutsättningar för meningsfulla möten: Motiverande samtal (MI) betonar klientens rätt till självbestämmande och väcker samtidigt lust till förändring. Tydliggörande pedagogik gör det som sker omkring oss begripligt och hanterbart. Med många exempel och dialoger får du här vägledning i hur dessa samtalsverktyg kan användas och vävas ihop. Författarna beskriver också funktionsskillnader vid autism och adhd, samt vilka anpassningar du behöver göra i samtalen.

Denna handfasta samtalsguide är skriven för bland andra socionomer, skötare, personliga ombud, behandlingsassistenter, boendestödjare, handläggare, lärare, psykologer och läkare. De metoder som beskrivs kan med fördel användas vid rådgivning, stöd i vardagen, i skolan, utredningar och behandling.
*592  $aClip2MM$b2016-04-28
*653  $aAutism
*653  $aAdhd
*653  $aNeuropsykiatriska funktionsnedsättningar
*653  $aSamtal
*653  $aManual
*653  $aBemötande
*7001 $aSjölund, Anna,$d1969-$0367403
*852  $cPedagogik och bemötande
*856  $fG:\Infoteket\Biblioteket\Nedladdade bokomslag\motiverande samtal.jpg$zKlicka på bilden för att få den större
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Bilder 
Klicka på bilden för att få den större
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
Ex2Tillgängligt Infoteket om funktionshinderPedagogik och bemötande
Ex3Tillgängligt Infoteket om funktionshinderPedagogik och bemötande
Ex4Utlånat18.03.2024Infoteket om funktionshinderPedagogik och bemötande