Infoteket om funktionshinder

När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Läs- och skrivsvårigheter
Författare
Titel och upphov
  • När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Utgivning, distribution etc.
  • Liber, Stockholm : 2011
Fysisk beskrivning
  • 239 s. ; 21 cm
Beskrivning
  • Varför bråkar tal för vissa människor? Varför är det så svårt att minnas enkla tal som 9+7=16 och 16-7=9? Varför är det så svårt att lära sig multiplikationstabellen? Vad beror dessa svårigheter på och vad kan man göra åt dem?
  • Boken redogör för det aktuella forskningsläget och försöker också djupare belysa vissa problemställningar ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Författaren presenterar grundläggande förutsättningar för lärande, kännetecken för matematiksvårigheter och olika förklaringsmodeller, som emotionella, sociologiska, didaktiska och neuropsykologiska. Boken redogör också för matematiksvårigheter i samband med andra svårigheter, till exempel neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och läs- och skrivsvårigheter.
Ämnesord
ISBN
  • 978-91-47-10002-6
*00005809cam 12201513 a 4500
*0012644
*00520160312081056.0
*008110707s2011    sw ||||e     |00| 0 swe d
*020  $a978-91-47-10002-6
*035  $5Bo$a(Bo)490651
*035  $a(SE-LIBR)12239798
*08204$a371.90447$222/swe
*084  $aEu$2kssb/8 (machine generated)
*084  $aEabt$2kssb/8
*1001 $aLunde, Olav,$d1945-
*24510$aNär siffrorna skapar kaos :$bmatematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv /$cOlav Lunde
*260  $aStockholm :$bLiber,$c2011
*300  $a239 s. ;$c21 cm
*500  $aVarför bråkar tal för vissa människor? Varför är det så svårt att minnas enkla tal som 9+7=16 och 16-7=9? Varför är det så svårt att lära sig multiplikationstabellen? Vad beror dessa svårigheter på och vad kan man göra åt dem?
*500  $aBoken redogör för det aktuella forskningsläget och försöker också djupare belysa vissa problemställningar ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Författaren presenterar grundläggande förutsättningar för lärande, kännetecken för matematiksvårigheter och olika förklaringsmodeller, som emotionella, sociologiska, didaktiska och neuropsykologiska. Boken redogör också för matematiksvårigheter i samband med andra svårigheter, till exempel neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och läs- och skrivsvårigheter.
*653  $aSpecialpedagogik
*653  $aDyskalkyli
*653  $aLäs- och skrivsvårigheter
*653  $aNeuropsykiatriska funktionsnedsättningar
*852  $cLäs- och skrivsvårigheter
*856  $fC:\Users\maj043\Desktop\siffrorna.jpg$zKlicka på bilden för att få den större
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Bilder 
Klicka på bilden för att få den större
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
Ex1Tillgängligt Infoteket om funktionshinderLäs- och skrivsvårigheter